COVID19

Nasjonale tiltak i forbindelse med COVID19

Regjeringen publiserte nye Nasjonale tiltak i forbindelse med COVID19 (Corona virus) som gjelder fra 12.3.2020 klokken 18:00
medical-563427_1280

SMS fra Vardø kommune anngående karlegging av luftveissymptomer

Kommuneoverlegen ønsker å kartlegge alle personer med luftveissymptomer i Vardø. Hensikten er å få gjort en vurdering over hvem av disse som må testes...
Pendler skilt

Informasjon til pendlere.

Vardø kommune vil så langt det lar seg gjør å legge til rette for pendlere slik at det vil være mulig å jobbe i annen kommune. Dette gjelder alle og i...
Vardø mot nord

Ønsker du å drive fiske ut fra Vardø?

Her er retningslinjene for å drive med fiske ut fra Vardø. Med noen enkle tiltak så vil du som fisker være i tråd med lokale og nasjonale retningsl...
telefon psykriatrien

Psykiske helsetjenester

I forbindelse med Covid19 pandemien som pågår nå er det mange som har fått endret sin hverdag. Vi er i en uvanlig situasjon som kan føre til ensomhet ...

Alarmtelefonen for barn og unge

Manglende dagtilbud og karantene kan føre til at barn som opplever skadelige hjemmesituasjoner er enda mer sårbare i denne tiden. Det er derfor vik...

Karantenepåbud

  Karantenepåbud Kommuneoverlegen har i dag, med hjemmel i smittevernloven § 4-1 bokstav c), fattet følgende vedtak: Det er innført karantenepåb...
Bilde av en Ipad

Informasjon anngående skolen og barnehagen

Grunnskolen og barnehager stengte torsdag 12 mars med virkning fra kl. 1230 Fredag 0900: Vardø skole har allerede satt i gang hjemmeundervisning...
<<Prev Next>>

Kvalifiseringsprogram

Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud til deg som ikke greier å delta i arbeidslivet, men som heller ikke har en medisinsk diagnose som gir deg rett til trygd. 

Beskrivelse

Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud fra Nav for deg som ønsker å komme i arbeid, men trenger ekstra oppfølging for å klare det. Du vil få tett oppfølging og veiledning og vil få mulighet til å forme programmet etter hva du kan og hva du ønsker. Både arbeidstrening og opplæring er del av tilbudet. Programmet kan vare i opptil 2 år. Mens du deltar i programmet, mottar du kvalifiseringsstønad. Du har rett til individuell plan.

Målgruppe

Personer som trenger tett og koordinert oppfølging over tid for å komme ut i arbeid

Kriterier/vilkår

Du er mellom 18 og 67 år, har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og har ingen eller svært begrensede ytelser fra NAV.

Pris for tjenesten


Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende

Samarbeidspartnere

På Nav-kontoret jobber de ansatte sammen for å finne fram til helhetlige og individuelt tilrettelagte løsninger. Deltakerne skal ha tett og koordinert bistand. De ansatte samarbeider derfor med næringsliv, helsevesen, frivillige organisasjoner, osv. Samarbeidspartnerne vil avhenge av innholdet i programmet.

Lover

Kvalifiseringsprogrammet er en lovpålagt oppgave som kommuner tilbyr de som fyller vilkårene i loven. Se sosialtjenesteloven §§ 29-40.

Forvaltningsloven
Forskrift om habilitering og rehabilitering
Sosialtjenesteloven

Saksbehandling

Nav-kontoret skal sikre at saken din er så godt opplyst som mulig før det treffes en avgjørelse. Det skal foretas en konkret individuell vurdering av hvilke opplysninger som er nødvendige for å behandle saken og hvordan disse skal dokumenteres. Opplysningene skal så langt mulig innhentes i samarbeid med deg. Søknaden skal vurderes individuelt, og både innvilgelse og avslag skal begrunnes i et vedtak. Kvalifiseringsprogrammet skal starte senest seks måneder etter at du har levert søknaden. Før start skal du ha gjennomgått en obligatorisk arbeidsevnevurdering.

Saksbehandlingstid

Nav skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Nav innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Nav-kontoret skal bistå dem som trenger hjelp til å få utformet klage. Opprettholder Nav sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Tjenesten oppdatert: 02.01.2019 15:45